SAMISDAT - Lys over ALT, det er det, vi vil !

hugin


Samisdat-breve var de sovjettiske samfundskritikeres vej til at omgå magthavernes blokade af adgangen til massemedia. Trods de meget begrænsede oplag bidrog de til at udhule systemet til det revnede.

I vor, som det hedder "fri verden", troede vi, at medierne bragte alle oplysninger, som er nødvendige i et demokrati. Det er ikke tilfældet. Udvalgte oplysninger og synspunkter sigtes fra ikke blot i presse og TV, men - måske som konsekvens af dette - også forlagsverden og boghandel.

Svaret må være det samme som i Sovjetunionen, og herhjemme under besættelsen: fri publikationer, der bryder blokaden.

Med denne hjemmeside viderefører vi det informationsarbejde, som startedes med Vestlig Samisdat nr. 1, 15 november 1995.

Marianne Herlufsdatter & Lars Thirslund

 

 

Rubjerg, 27. marts 2012

Nej, ikke religionskundskab: 
Mytologi!

Samfundsopløserne arbejder nu for at børnene i 1. klasse skal lære om Islam.

Ja, vi ældre havde selv bibelshistorie, og det gjorde os måske nok lidt overtroiske; men kun for en tid. Google kender i dag ikke faget. Men vi lærte da, at Vorherre skabte hele verden på en uge og så hvilede sig. Vi lærte om Adam og Eva og paradiset med nogle æbler, man ikke måtte spise. Og om uddrivelsen og strafarbejde med meget mere. Men Vorherre blev ikke tilfreds og arrangerede syndflod, der druknede hele verden; ;men Noah fik lov til at bygge en ark med plads til ham selv og hans  familie og par af alle verdens dyr.

Vi lærte om Abraham, Isak og Jacob - nogle pragtfulde mennesker og om opholdet i Ægypten og flugten over Det Røde Hav, og vandringen gennem ørkenen, ført af Moses, som kravlede op på et bjerg og kom ned med lovens tavler og de ti bud. Og erobringen af "Det hellige land", og byen  Jeriko, hvis mure styrtede sammen, da jøderne marcherede rundt om staden og blæste i trompet. Vi lærte om Saul og David. Den sidste fældede kæmpen Goliath, og vi lærte om den kæmpestærke Samson, der lod en dame med navnet Dalila klippe sit hår, hvorved han nistede sine kræfter og blev lænket til søjlerne i en mægtig hal. Da håret voksede ud igen, kom kræfterne tilbage, og han væltede søjlerne så at taget ramlede ned i hovedet på fjenderne, ja også på ham selv. 

Alt dette lå langt borte også i tid, for det var så længe siden, at mirakler var noget naturligt, som vi ikke skulle bilde os ind skete nu om stunder, selv om vi kunne tænde lys i stuen bare ved at trykke på en knap. Men så  var der jo Jesus, der gik omkring og lavede undergerninger og fortalte lignelser, som var værd at spekulere over. Og det syntes de jødiske farisæere og ypperstepræster ikke om. De lod ham fængsle og piske og korsfæste til døde. Men på den tredje dag stod han op igen, hilste på sine disciple og steg til himmels, hvor han nu sidder ved sin far, Vorherres højre hånd, hvorfra han skal komme og dømme levende og døde.

Om alt dette lærte vi at synge salmer, som vi ikke forstod, men  lærte  udenad.

Så opdagede vi, at patriarkerne ikke var så ædle, som vi havde fået at vide; men Jesus var mere mærkelig, end man kunne tænke sig. 

På en eller anden måde lykkedes det også pædagogerne at oplyse os om groft og afskyeligt hedenskab, som vi havde skilt os af med for tusind år siden, selv om ugedagene stadig mindede om dem. Nogle af historierne bed sig fast, især om  den kæmpestærke Tor, der slyngede om sig med en hammer, som altid vendte tibage til hans næve. Han kørte omkring på skyerne i en vogn forspændt med geder. Det buldrede og bragede og slog gnister Det kunne vi både se og høre og kaldte det Tor-denvejr.

Skal alt dette muffes til side for at første klasserne kan lære om Allah, som er den eneste Gud,  for hvem alle skal kaste dig næsegrus i støvet vendt mod en hellig sten langt borte i Arabien?

I så fald bør det ikke kaldes religion; men mytologi. Og lad så bare de små børn få at vide, at verdenshistorien har frembragt mange forskelligartede myter og illustreret dem med vidunderlige billeder.

Lad dem også få at vide, at nogle mytologier regner med flere guder - nogle med uendeligt mange. Og det må være op til den enkelte at gøre op med sig selv, hvilke der er meningsfulde - og hvor langt.  Og at selv, når de er meningsfulde, erstatter de ikke; men kan supplere de forklaringer, som videnskaben lægger på bordet, og som forresten viser sig nyttige på så mange måder.

Lars Thirslund
Lønstrupvej 122,   94 80 Løkken   Tlf.: 98 99 65 74.



SAMISDAT HOVEDMENU
SAMISDAT 10 - 2012 - Indhold